De reizen vormen een ankerpunt voor alle projecten.
Zij zijn het kader waarbinnen ik de komende jaren werk.
Elke reis zal een andere windrichting in Europa als doel hebben.
Elke reis wil ik laten uitmonden in de publicatie een boek waarin het fotografische beeld en het woord elkaar aanvullen om een beeld te schetsen van onze situatie en de toestand van onze thuiswereld.
De reizen vormen een ankerpunt voor alle projecten.
Zij zijn het kader waarbinnen ik de komende jaren werk.
Elke reis zal een andere windrichting in Europa als doel hebben.
Elke reis wil ik laten uitmonden in de publicatie een boek waarin het fotografische beeld en het woord elkaar aanvullen om een beeld te schetsen van onze situatie en de toestand van onze thuiswereld.
De reizen vormen een ankerpunt voor alle projecten.
Zij zijn het kader waarbinnen ik de komende jaren werk.
Elke reis zal een andere windrichting in Europa als doel hebben.
Elke reis wil ik laten uitmonden in de publicatie een boek waarin het fotografische beeld en het woord elkaar aanvullen om een beeld te schetsen van onze situatie en de toestand van onze thuiswereld.
De reizen vormen een ankerpunt voor alle projecten.
Zij zijn het kader waarbinnen ik de komende jaren werk.
Elke reis zal een andere windrichting in Europa als doel hebben.
Elke reis wil ik laten uitmonden in de publicatie een boek waarin het fotografische beeld en het woord elkaar aanvullen om een beeld te schetsen van onze situatie en de toestand van onze thuiswereld.
De reizen vormen een ankerpunt voor alle projecten.
Zij zijn het kader waarbinnen ik de komende jaren werk.
Elke reis zal een andere windrichting in Europa als doel hebben.
Elke reis wil ik laten uitmonden in de publicatie een boek waarin het fotografische beeld en het woord elkaar aanvullen om een beeld te schetsen van onze situatie en de toestand van onze thuiswereld.
De reizen vormen een ankerpunt voor alle projecten.
Zij zijn het kader waarbinnen ik de komende jaren werk.
Elke reis zal een andere windrichting in Europa als doel hebben.
Elke reis wil ik laten uitmonden in de publicatie een boek waarin het fotografische beeld en het woord elkaar aanvullen om een beeld te schetsen van onze situatie en de toestand van onze thuiswereld.
A Biosphere Project
A Biosphere Project
blog
blog
Over mij
Ik ben beeldend kunstenaar - schilder en tekenaar - en woon met mijn partner Agnes, die Hongaarse is, in België en Hongarije. We hebben twee zonen die in België wonen en studeren.
Ik heb schilderkunst gestudeerd aan de Academies van Antwerpen en Gent, en aan de University of Oregon in de VS.
Sinds onze terugkeer naar België, na een verblijf van vier jaar in Oregon, ben ik actief geweest als schilder, en als mede-oprichter van de experimentele ruimte voor hedendaagse kunst te Antwerpen, WorkPlace.
In de lente van 2020, in volle lockdown, heb ik na een lange periode van ‘soul-searching’ besloten om mijn artistieke praktijk stop te zetten om me volledig in te zetten voor projecten in verband met de ecologische meta-crisis waar we ons in bevinden.
Niet dat ik uitgekeken was op mijn artistieke pad, wel integendeel. Maar het gevoel dat de planeet letterlijk in imminent levensgevaar verkeert, en dat het alle hens aan dek is om onze thuiswereld en onszelf te redden, werd te sterk. Ik had het gevoel dat ik het voor mezelf niet meer kon verantwoorden om afzijdig te blijven en al mijn tijd en energie in mijn artistieke werk te investeren.
Je kan meer lezen over die beslissing en mijn omschakeling in het essay ‘Een Intentieverklaring’, de eerste post in mijn blog.
Mijn belangstelling voor ‘het milieu’ (een wat gebrekkige term die al aangeeft waar het misgelopen is in ons bewustzijn) gaat terug tot mijn kindertijd. Tijdens mijn adolescente jaren overwoog ik al een carrière als milieu-activist. De initiatie in de wildernis tijdens mijn jaren in de staat Oregon in de VS - van 1990 tot 1994 - verdiepte nog meer mijn liefde voor de wilde natuur.
In mijn beeldend werk leidde dit na mijn studies in België en de VS tot een onderzoek naar hoe wij een beeld vormen van onze leefwereld en dan dit beeld voor werkelijk gaan nemen: het proces van het construeren van betekenis en paradigma.
Over dit beeldend onderzoek kun je meer lezen op de pagina 'Beeldend werk'.
Over mijn tijd in de VS en de invloed die die ervaringen hebben gehad op mij en mijn artistieke ontwikkeling, kun je lezen op de pagina ‘Mijn weg’ (link onderaan deze pagina)
Ik schrijf deze zinnen in het huis van mijn Hongaars-Belgische partner Agnes Nagygyörgy: het ‘SoL Retreat Center’
Hier ontwikkelt Agnes haar eigen projecten, waarbij zij het aanleren van een heel andere manier van waarneming - zowel van de buitenwereld als van de binnenwereld - centraal stelt in een proces van persoonlijke transformatie.
In zekere zin zijn zij en ik op een gelijkaardig pad: het innerlijk universum van de mens is gelijk aan het uiterlijk universum; om onze planeet te helen moeten we onszelf helen; om onszelf te helen moeten we onze overtuigingen leren kennen en veranderen en contact maken met ons hart. Om onze planeet te redden moeten we er weer verliefd op worden.
Het SoL Retreat Center is gevestigd in een 120 jaar oud lemen boerenhuis in de provincie Somogy in Hongarije. Het is een wondermooie plek, en het is een voorrecht om in zo’n mooie omgeving te mogen leven en werken. Het is een dagelijkse herinnering van wat er op het spel staat: niet enkel ons overleven, maar nog meer het overleven van de prachtige thuiswereld die we te leen hebben van onze kinderen.
Er is veel werk aan de winkel. Maar dat werk is de uitdaging die ons allen ook een nieuw leven kan geven.